Za pravoslavlje nema jedne vidljive glave jer je glava Crkve Gospodin Isus Krist. A pravoslavlje je povjerilo teolozima zadaću da istražuju primaciju (primus inter pares) u kanonskoj i teološkoj tradiciji pravoslavlja, teološku ocjenu autokefalije, dokaze u povijesti, ulogu Crkava u trenutačnom sukobu, mogućnost prijenosa primacije na Jeruzalemski patrijarhat. “Zbog toga smo pozdravili inicijativu Njegova Blaženstva, patrijarha jeruzalemskog i cijele Palestine Teofila III., da sazove međupravoslavnu konferenciju u Amanu, u Jordanu, i na njoj smo sudjelovali (veljača 2020.). Primacija najstarije Crkve, u liturgijskim tekstovima označene kao ‘majka Crkava’, hrabro je preuzela plemenitu misiju, dajući mjesnim pravoslavnim Crkvama platformu za raspravu kada se Carigradski patrijarh zapravo lišio zadaće sazivati takve sabore.” Tako Moskovski patrijarhat. Četiri Crkve – od njih 14 – sudjelovale su na toj konferenciji u Amanu. Izrazitiji, možda čak i pretjeran, prijenos jest u riječima Vladislava Petruška, profesora na Sveučilištu Sv. Tihona u Moskvi, u intervjuu za Interfax-Religion (30. VIII. 2021.): “Čini mi se da je došlo vrijeme kada bi cijeli pravoslavni svijet trebao razmišljati o tome trebamo li takva ‘počasnoga prvog patrijarha’ [carigradskoga] koji se u svojim aktivnostima ne vodi kršćanskom zapovijedi ljubavi, ni dogmama i kanonima Pravoslavne Crkve, nego uputama američkoga Ministarstva vanjskih poslova i željama marionetskih političara u Ukrajini. Njegove osobne ‘papističke’ ambicije važnije su u njegovim očima od istinskoga jedinstva Crkve i mira među vjernicima. Možda je vrijeme da se preispita i kritički premisli 28. kanon Kalcedonskoga koncila, koji je postavio Carigradsku stolicu, samo iz jednoga razloga, kao prijestolnicu Istočnoga Rimskoga Carstva. Vrijeme je da se uzme u obzir da Bizant više ne postoji već više od pet stoljeća i da je drevni i slavni Carigrad odavno postao Istanbul”, zaključio je prof. Petruško svoj intervju, a Kiril ga citira.
* I to su i prof. Petruško i patrijarh Kiril primijetili tek poslije 500 godina nakon što je Carigrad postao Istanbul?! I sada bi se uklonila Carigradska stolica koju drže u šaci, kako profesor misli, američki špijuni i ukrajinski politički pijuni! I kamo prenijeti stolicu dogme, kanona i tradicije? Slijediti glavne gradove zemaljskih carstava ili tradiciju Crkve? Prijeći u Moskvu, Treći Rim, ili u Jeruzalem, “majku Crkava”? I kakva bi ta nova stolica mogla biti: počasna ili premoćna? Petrova ili Andrijina? Ili sve Dvanaestorice?
Izvor: Crkva na kamenu