Jeruzalemski patrijarhat na kušnji

Foto: www.thermalsprings.wordpress.com

Više novinskih agencija, među njima i vrlo pouzdana Asia News, objavljuje 14. kolovoza 2017. vijest da je Okružni sud u Jeruzalemu potvrdio prodaju triju zgrada koje je još 2004. učinio tadašnji jeruzalemski patrijarh grčko Pravoslavne Crkve Irinaios Skopelitis.
Irenej je rođen 1939. na grčkom otoku Samosu, svećenik je od 1965., episkop od 1981. On je upravljao Jeruzalemskim patrijarhatom od 2001. do 2005. Njegov je puni naslov: “Najsvetije Blaženstvo, patrijarh Svetoga Grada Jeruzalema i sve Palestine, Izraela, Sirije, Arabije, s one strane rijeke Jordana, Kane Galilejske i svetoga Siona.” Na području Patrijarhata ima oko 500.000 pravoslavaca, od kojih je 200.000 arapskoga jezika. Ireneja je Sveti Sinod, sastavljen od 18 članova, optužio da je 2004. tri zgrade Jeruzalemskoga patrijarhata (hotel Petra, hotel Imperial i rezidencijalnu zgradu u Starom gradu, u istočnom arapskom dijelu) ilegalno prodao nekoj organizaciji židovskih doseljenika, i stoga je bio ne samo smijenjen nego i svrgnut tako da mu je ostao samo naslov monaha. Mediji su pisali da je patrijarhov povjerenik u prodaji zgrada, Nikola Papadimas, pronevjerio oko 600 milijuna eura prije nego je početkom 2004. nestao. Irenej, bivši patrijarh, još uvijek se nalazi u kućnom pritvoru i smatra sebe pravim patrijarhom.
Umjesto Ireneja došao je Teofil III., rođen u grčkoj Mesiniji 1951., svećenik je od 1975., episkop od veljače 2005. (rukopoložio ga je spomenuti bivši patrijarh Irenej), a kao jeruzalemski patrijarh od kolovoza 2005. do danas.
Kada je Sveti Sinod 2004. godine podnio tužbu gradskomu sudu protiv nezakonita otuđenja crkvenih kuća, sud je to odbio. Sinod je učinio priziv na viši Okružni sud, koji je 1. kolovoza ove godine također odbio i potvrdio prodaju pravoslavne imovine židovskim građanima. Sada se Sveti Sinod sprema podignuti utok na Vrhovni sud. Patrijarh viče iz svega glasa na tiskovnoj konferenciji u Ammanu, 12. kolovoza ove godine: “Naša je dužnost i obveza, povjerena nam od Boga, da prekinemo svaku šutnju i kažemo: Kada je nešto previše – previše!”, osuđujući odluku Okružnoga suda.
– Teško je znati što je u svoj toj zavrzlami oko prodaje zgrada prava i točna istina. Nigdje se politika tako ne miješa u crkvene stvari kao upravo u Jeruzalemu. Grčki patrijarh u Jeruzalemu mora biti po crkveno-pravoslavnom pravu i podrijetlu Grk. Po građanskom pravu, mora biti istodobno građanin Izraela. Moraju ga kao patrijarha potvrditi tri civilne vlasti: izraelska, jordanska i palestinsko-arapska. Da bude valjan, mora ga potvrditi svih ostalih 13 autokefalnih Pravoslavnih Crkava. Mora znati grčki, arapski i židovski, a osim tih zna još poneki jezik. Izraelske skupine već godinama nastoje zaposjesti prostore u gradu vršeći pritiske, ekonomske i političke, na arapske stanovnike, kršćane i muslimane, pribavljajući terene i izvlašćujući ih. Patrijarh je apelirao na sve Crkve Svete Zemlje, moleći “žuran sastanak” s njihovim vođama, kao i na međunarodne zajednice, u nadi da prevlada pravda i sloboda u korist svih građana i općega mira.
Nažalost, Jeruzalemski je patrijarhat danas u prekidu zajedništva s Antiohijskim patrijarhatom od kojega se odvojio davne 451. godine. U nezajedništvu je zbog teritorija. I jedan i drugi Patrijarhat prisvaja sebi pravo na arapski Katar, jednu od najbogatijih zemalja. Jeruzalem je bio spretniji i brži i ondje je 2013. godine postavio svoga arhiepiskopa Makariosa, koji tečno govori i srpskim jezikom jer je studirao u Pravoslavnom bogoslovnom fakultetu u Beogradu.

Izvor: Crkva na kamenu