Pravi islam je snošljivost i mir: nikakav tajni sporazum ili sukrivnja sa samozvanom Islamskom državom, izjavio je na meetingu u Riminiju veliki muftija Hrvatske Aziz Hasanović. Istodobno, marokanski kralj govoreći građanima, pozvao ih je da se zajedno s kršćanima i Židovima bore protiv terorizma, a iranski veliki ajatolah iz Qoma, pismeno se 23. kolovoza obraćajući Papi, zahvalio mu je jer je odijelio islam od terorizma. To su znaci nade koje treba pretvoriti u djela, ustvrdio je u razgovoru za radio Vatikan isusovac, pater Samir Khalil Samir.
Najprije bih istaknuo kako je vrlo lijepo to što je Veliki ajatolah odgovorio na govor pape Franje koji je rekao da mi znamo da islam nije, u svojoj biti, nasilan. Oni su pohvalili Papu i nastoje u raznim islamskim državama ići u tom smjeru, a uvjeren sam da većina muslimana to podržava, da ne želi ratove ni terorizam. S druge pak strane, valja reći da u Kuranu ima riječi i rečenica o nasilju te da je na početku sedmoga stoljeća nasilje bilo sastavnica nekih beduinskih tradicija, recimo da bi preživjeli, primijetio je isusovac dodajući:
Dakle, mislim da je ispravno mišljenje kako je većina muslimana sasvim protiv terorizma, to je jamačno. Ali nije istina da islam nema, da ne uključuje nikakvo nasilje. Ima dakle oba vidika. Kada muslimani uopćeno govore: “Daesh i terorizam, nisu muslimanski, nemaju veze s islamom”, to nije točno. Treba reći da je istina da većina muslimana ne želi terorizam, objasnio je pater Samir dodajući:
Rješenje je, koje mnogi muslimani odavno predlažu: moramo iznova tumačiti Kuran i muhamedovsku tradiciju, to jest smjestiti je u njezin povijesni kontekst, kao što mi činimo sa Starim Zavjetom. Mnogi muslimani smatraju da tako treba činiti s islamom te vele: “Ne možemo doslovno shvaćati Kuran, nego ga moramo kritički tumačiti”. Mogu posvjedočiti da oni traže mir, žele mir, ali na žalost ne svi. Među sadašnjim strujanjima među imamima imamo ekstremista, intelektualne ekstremiste, u islamu.
Na upit može li se reći kako se sada neki muslimani odlučnije izjašnjavaju protiv terorizma, odgovorio je: Nadam se da je to iskreno i da je praktički konkretno određeno, to jest ne samo u riječima, jer u Europi svi muslimani govore otprilike ovako: “Ovo nema veze s nama”. Ali, oni bi trebali reći “kako” se boriti protiv terorizma koji se nadahnjuje na islamskim tekstovima i koji tvrdi da je pravi islam… A ne govoriti: “Moramo učiniti nešto protiv Daesha”. Lako je izgovarati lijepe riječi. Potrebno je u prvom redu učenje apsolutno oprečno nasilju, da je izraženo u knjigama, u poučavanju, u dokumentima i u djelima, kao što je rekao veliki muftija Aziz Hasanović, zaključio je pater Samir Khalil Samir.
Izvor: Crkva na kamenu/RV